Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace




Několik poznámek k věčným začátečníkům, beznadějným případům, o rebelech a první parostrojní mučírně dětí

  • Jak si učení neznechutit


    Říká se, že nejlepší způsob, jak začít je ten, kdy se angličtinou zcela obklopíte. Můžete si napsat štítky, kterými oblepíte pokoj a budete je mít stále na očích. Dozvíte se také to, že je dobré poslouchat filmy v angličtině s titulky, bez nich nebo i s českými.

    Najdete doporučení číst nebo hned od začátku učení věty opakovat. Můžete si také pořídit nějakou interaktivní aplikaci a výuka bude o to pestřejší a zábavnější.

    Myšlenka je taková, že se z těchto aktivit umíchá směs a nějaký pokrok se dostaví. Takový náhodný mix “od každého trochu” však nemusí být pro vás tím optimálním.

    Nabízela by se analogie se sportem. Trénink se odvine od toho, jakou disciplínu si zvolíte. Jiný bude pro vzpěrače, jiný pro maratónce. Tam rada "obklopte se sportem" neprojde.

    Stejné je to s angličtinou. Některé aktivity pro vás mohou být jen ztrátou času, pokud je váš cíl dobře mluvit. Což vás logicky otráví, protože nebudet s vaším pokrokem, z pohledu vynaloženého úsilí, spokojeni.

    Co si z toho odnést

    V 90 procentech případů není chyba ve vás. Když už se do něčeho pustíte, tak se nebojte brzo zhodnotit, jestli je to, to správné pro vás. A když nebudete spokojeni, tak to opusťte. Netrapte se myšlenkou, že jste to vzdali nebo nemáte na učení jazyků talent. Nevhodnou metodu nezachrání úsilí, motivace ani vůle.

  • Naše kacířsko-rebelské přesvědčení: "Jen mluvením se mluvit nenaučíte."


    Není divu, že si teď asi ťukáte na hlavu. Proč by se tolik lidí dobře naučilo v zahraničí nebo k čemu by pak byly konverzační kurzy? Jenže mluvení je už jen používání hotového. To je finální sklizeň, před kterou je potřeba nejdříve zasít. Mluvení slouží k údržbě aktivních zažitých slov a k zlepšování výslovnosti. I písničku musíte několikrát slyšet, než se přistihnete, že si ji již broukáte naprosto bez přemýšlení nebo jen podvědomě. A vlastním zpěvem si můžete zlepšit techniku zpěvu, ale žádnou novou písničku se nenaučíte.

    Proto vás v našem kurzu nikdo nebude nutit mluvit na nějaké téma nebo na místě hned překládat. Čekat na to, jak to řekne váš kolega, pak ho lektor opraví, vy si vyslechnete závěrečnou verzi, a pak přijde řada na vás. Němělo by to efekt. Navíc by toto "čenglish" prostředí mělo negativní dopad jak na vaši výslovnost, tak i na dorozumění, neboť ve světě byste se setkali s jazykem jiným.

    Asi každý bude souhlasit s tím, že malé dítě se naučí mluvit tím rychleji, čím více na něho někdo nejdříve hodně mluví. Samo to dohromady nedá, nemá kde brát. Ne, že bychom chtěli tento postup otrocky napodobovat. Náš přístup, kdy se s novým nejdříve seznámíte, potom zpracujete, naposloucháte, a až pak následuje drezůra mluvení, však tento přirozený princip respektuje.

  • Úmrtní list věčného začátečníka


    Definice věčného začátečníka

    Věčný začátečník se s angličtinou již setkal ve škole nebo v kurzu, ale má dojem, že nic stejně neumí. Proto se rozhodne začít vždy znovu od začátku, pro tentokrát pořádně. Začíná vždy od prvních lekcí nebo se hlásí do kurzů, ale opět do nejnižších úrovní.

    Pocity věčného začátečníka

    Pokud má promluvit na cizince anglicky, je to pro něho vždy “velká událost”. Je z toho trochu nervozní, cítí se nejistý a má strach, že udělá mnoho chyb. Pokud se může na situaci připravit, tak si přeloží věty dopředu v duchu z češtiny do angličtiny. Pak ovšem na změnu tématu neumí rychle reagovat. Vnímá, že v konverzaci má slabiny, ale při spatření inzerátu na konverzační kurz si představí skupinu anglicky dobře mluvících, mezi kterými by vypadal “jako blbec”.

    Plány věčného začátečníka

    Po několika nezdarech začne angličtinu odkládat na neurčito. V duchu si říká, že to jednou zlomí, ale neví příliš jak. Kdykoliv se dostane do styku s angličtinou, tak mu vyvstane pocit černého svědomí, ale aktivita skončí v šuplíku s nápisem “někdy”.

    Ze zprávy patologa

    ... hlavní důvod úmrtí pacienta by se dal nazvat slovem chaos. Nikdo mu totiž neřekl, co může od příslušné aktivity očekávat. Že pokud se bude opakovaně učit z jakýchkoliv knih, tak nemůže očekávat pokrok na poli mluvení. Že když vsadí na konverzaci s rodilým mluvčím, tak by měla být cílem hlavně údržba naučeného. Že když začne poslouchat filmy v originále, tak zlepší pouze porozumnění. Po několika nezdarech došlo k nedůvěře začínat znovu a jinak, což mělo za následek vyprchání motivace s následnou averzí k dalšímu učení a ...

  • Strašák gramatiky

    Babička upozorňuje vnoučka:

    "Neměl bys na to šahat nebo se spálíš."

    A z kuchyně se ozvývá matka: "To mu babičko neříkejte. Zápor jsem mu ještě nevysvětlila. A podmínkové věty už vůbec ne, ty až za rok."

    Tak to v životě nechodí. Tedy v tom běžném ne. Ale při výuce často ano. Po vstupním gramatickém testu se studenti rozdělí do skupin, podle kterých se zvolí obsah výuky. To má však tato úskalí:

    • Ve studetech vzniká dojem, že jazyk je matematika, neboli je jen jedno dobře a vše ostatní je špatně. V matematice nelze zaměnit, co je A a co B. A tak se snaží o doslovný překlad, chtějí svoje sdělení napasovat na probíranou šablonu, mudrují nad časovou osou a studují výjimky, aby našli to jediné správné řešení.

      Jenže v jazyce je to naopak, tam je cílem, aby druhá strana pochopila obsah sdělení. Takže co není špatně je vždy dobře. A k cíli může vést mnoho cest.

    • Určovat schopnost mluvit podle gramatických testů jaksi nejde. Někteří studenti jsou na tom s teorií lépe, někteří hůře, většinou ale mají jedno společné. Teoretická gramatická úroveň u nich bývá napřed, před schopností ji aktivně použít. Neboť kdyby ji dokázali pohotově promítnout do svého mluveného projevu, tak by se do žádného kurzu angličtiny hlásit nemuseli.

    • Pokud budete obsah přizpůsobovat probrané gramatice, tak se dostanete k obratům každodenního jazyka možná až za několik let. Mezitím se budete muset prokousat množstvím gramatických pravidel a zásad, že se k těm potřebným k mluvení, vůbec nedostanete. Dojdou vám síly.

      Jenže vy potřebuje říci i takou obyčejnou větu jako "Neměl jsi jet tak rychle." Na tu si však budete při gramaticky postupném způsobu muset docela dlouho počkat, neboť tento gramatický jev je už trochu vyšší dívčí (s děsivým názvem - vazba s minulým infinitivem v průběhovém tvaru).

    Rozřazovací testy? Nic nebude

    Proto u nás žádné testy nečekejte. U nás je to obráceně. Obsah určuje gramatiku. V našich kurzech vás nikdo nebude gramaticky omezovat. Nejdůležitější je to, co chcete řici. O chyby se nestarejte, víme jak si s nimi poradit. Ale nebojte, nejde o styl "hodit do vody a nechat plavat". V našem týmů jsou lektorky s takovým teoretickým zázemím, že vám dají přednášku na jakékoliv gramatické téma. Ale až, když to je opravdu potřeba.

  • Proč rebelové

    Obecně řečeno, rebelové jsou hodně nároční studenti. Jejich příběh bývá podobný. Chtěli svoji mluvenou angličtinu zlepšit. Tak navštěvovali kurzy v Čechách, někteří vyjeli za kurzy do zahraničí, jiní si platili konverzaci s rodilým mluvčím, další se vydali na dráhu samouka.

    Vyzkoušeli kdeco, ale stále nebyli s pokrokem spokojeni. Lidé mladí, starší, někteří již v důchodu.

    Tak se začali zajímat proč konkrétní aktivity při učení provádět, jestli je to tím nejlepším, co mohou pro svou angličtinu udělat.

    Už jim nestačilo tvrdit, že:

    • lektoři jsou profesionální, motivující a přátelští
    • učebnice moderní
    • metoda výuky interaktivní, komunikativní, zábavná, prostě boží
    • škola je s dvacetiletou tradicí a má tři certifikáty
    • dostanou 100% garanci spokojenosti
    • a budou mluvit od první hodiny

    O taková volební hesla neměli zájem. "Chceme silné Česko". Chtěli důkazy, logiku, vědu.

    A tak jsme si to dali do názvu.

    Upřímně řečeno, sami jsme cítili, že je čas na změnu. Tak následovaly tři roky, kdy jsme hledali důkazy, dávali jim logiku a neignorovali vědu.

    A hlavně, hodně poslouchali ty rebelské studenty, kteří nám jen potvrdili, že přístup "Naše léčba je správná, vaše nemoc je špatná." dělá to, co studenty vyčerpává a bere jim radost z učení a motivaci.

    Nezbylo tedy nic jiného, než se slzou v oku opustit všechny zavedené postupy, zakmnout do šuplíku všechny certifikáty a učebnice anglických autorit. Detoxikace po dvaceti letech výuky. Všechno se muselo ještě otestovat na řadě živých dobrovolníků, odladit a převést do formy bez zbytečných kompromisů.

    Ale stálo to za to. Studenti nyní přesně vědí co dělají, dává jim to logiku a mají jistotu, že neztrácejí čas. Což je pro nás jen důkazem, že jsme uděli správně.

  • Kdo chce "chodit na angličtinu", tak pro toho to asi nebude

    Angličtina pro rebely nebude pro každého. S výukou máme mnoho let zkušeností a jsou skupiny studentů, pro které bude vhodný jiný typ výuky.


    Někteří studenti nesledují tolik výsledek, ale jaký pocit jim při výuce angličtiny vzniká. Rádi jednou týdně stráví hodinu a půl "na angličtině", kde se setkají s ostatními, nevadí jim pomalé tempo a na dovolené si vždy základní věci domluví. V hodnocení kurzu většinou zmiňují trpělivost lektora a jaká se sešla parta. Přestože strávili "chozením na angličtinu" několik let, pokrok není takový, aby se při mluvení cítili nějak pohodlně. Takto jim to ale stačí.

    V další skupině jsou studenti, kteří mají učebnice, slovíčka a gramatiku rádi. Pokud mají také poslouchat, tak jim vzniká dojem, že nic nedělají, zatímco s učebnicí si mohou odškrtnout probrané lekce. Vzniká jim pak bezpečnější pocit, že se něco udělalo. Mají rádi přehledné tabulky, doplňovačky a časové osy. Mluvit anglicky také není jejich prioritou. Raději něco čtou nebo občas píší, proto jim tento typ výuky vyhovuje.

    Jsou také studenti, kteří nemají na metodu výuky žádný názor. Udělají to, co se jim řekne. Pokud to budou dělat ostatní, tak to budou dělat stejně i oni. Při výběru je přesvědčí certifikáty školy a slyší na jednoduchá hesla ("budete mluvit od první hodiny"). Dalším z kritérií bývá sleva. To rozhodne, kam budou "chodit na angličtinu".

    Angličtina pro rebely je pro ty, co nechtějí "chodit na angličtinu". Kurzy jsou pro ty, co chtějí opravdu mluvit, mají odhodlání a motivaci. Již něco vyzkoušeli, přemýšlejí, proč to nešlo podle představ. Prioritou je pro ně metoda a hodně se ptají, proč by měli příslušné aktivity provádět.

    Takové vítáme s otevřenou náručí. I Angličtina pro rebely vznikla z jisté beznaděje nad tím, že se mnoho věcí o výuce ví, ale nepoužívá. Vznikla i z důvodu, že svět testů a certifikátů přehlíží praktické každodenní mluvení a studenty připravuje hlavně ke zkouškám, maturitám a osvědčením. A i s těmi všemi razítky jsou většinou nuceni jet do zahraničí, aby opravdu začali mluvit a rozumět.

  • První parostrojní mučírna dětí

    Možná jste si někdy říkali, proč vám angličtina nejde, když máte za sebou tolik školních hodin mučení angličtinou. Ve videích máte jeden z příkladů, jakou dovednost vás asi neučili a jak to dopadne, když nemáte při učení myšlenkovou svobodu.


SSL certifikát

Grammar corner Kontakt       Obchodní podmínky       Ochrana osobních údajů       O cookies